Sociale veiligheid

We hechten er enorme waarde aan om samen met het kind, de ouder(s) en de leerkracht een veilige omgeving te creëren voor een zo optimaal mogelijke ontwikkeling.

In alle groepen starten wij aan het begin van het schooljaar met de gouden weken. Deze eerste weken van het jaar besteedt de leerkracht volop aandacht aan de ontwikkeling van de groep. Elkaar leren kennen, afspraken die de kinderen en de leerkracht belangrijk vinden. We zien ieder kind, we voeren een startgesprek met het kind, de leerkracht en de ouders om vanuit een goede basis met elkaar op te trekken dat schooljaar.

Twee keer per jaar onderzoeken we de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groepen en bespreken dat met elkaar. Dit doen we middels vragenlijsten van ons leerlingvolgsysteem Leerling In Beeld, die de leerkracht en in de hogere groepen de leerlingen invullen. De resultaten worden in het team besproken, waarna wij mogelijk overgaan tot interventies in de groep, een groep leerlingen of een individuele leerling en haar/zijn ouders.

Groepsprocessen worden bedreigend als een kind niet echt wordt geaccepteerd. De groep of een deel daarvan keert zich openlijk tegen een kind. Vaak zijn dit zichtbare uitingen, waarop direct gereageerd kan worden.

Ernstiger wordt het als een groep zich keert tegen een kind op een manier die niet direct zichtbaar is in de vorm van pesten.

Pesten en de gevolgen daarvan zijn een ernstige bedreiging van de persoonlijke vrijheid van ieder kind op school. Kinderen moeten zich op school vrij voelen. Iedere bedreiging daarvan is een zorg voor én van de school.

Wij voelen ons sterk met elkaar verbonden en verantwoordelijk voor de vrijheid en de veiligheid van al onze kinderen. In ons protocol staat stapsgewijs omschreven hoe wij als school willen omgaan met pesten. Wat pesten precies is en hoe we dit als school willen voorkomen. Ook beschrijven we hoe we omgaan bij constatering en vermoedens van pestgedrag en bespreken we onze aanpak.

Voor meer informatie kunt u altijd contact zoeken met de leerkracht of de directie.